Zorgverzekeringen van 2006 tot 2014 zijn we in balans?

Zorgverzekering historie

Door de jaren is de consument gaan inzien dat er op een zorgverzekering kan worden bespaard en dat deze moet passen bij de persoonlijke situatie. Het overstappen naar een andere zorgverzekering is een vanzelfsprekend geworden. De introductie van het nieuwe zorgstelsel en de invoering van de marktwerking in 2006, heeft er voor dat een groot deel van de Nederlanders een overstap naar een andere zorgverzekering hebben gemaakt (ca. 3 miljoen consumenten) het hoogste aantal overstappers ooit. De verwachtingen van diverse media is dat in het jaar 2014 ca. 1,5 miljoen mensen zullen overstappen. De gemiddelde prijs van de zorgverzekering in 2006 bedroeg gemiddeld 90 euro per maand, zijn we dan weer in balans sinds de invoering van de marktwering en het nieuwe zorgstelsel? Helaas is dat niet het feit wat we kunnen concluderen!

Ontwikkelingen zorgverzekering 2006 – 2014

Laten we de feiten op een rij zetten, in 2006 betaalde de consument gemiddeld 90 euro aan premies voor het basispakket, acht jaar later zitten we op 95,48 euro per maand, een verschil van enkele euro’s. De prijzen liggen dus weer dicht bij het beginpunt? Nee, helaas want we hebben het eigen risico niet meegenomen in de berekening.  Het eigen risico is in 2008 ingesteld door de overheid met de gedachten dat de kosten van de zorgverzekeraars verminderden doordat de consument zich bewuster zou worden van de kosten in de zorg. Daarnaast zorgt deze invoering dat de premies van de zorgverzekeringen niet te snel zullen stijgen. In 2008 wat het eigen risico 150 euro, tot nu is dit gestegen naar 360 euro per kalenderjaar. Bijna iedere Nederlander heeft jaarlijks wel zorg nodig, van enkele euro’s tot het volledige verplichte eigen risico van 360 euro. De eindstand is dat we kunnen zeggen dat we zeker nog niet in balans zijn sinds de invoering van de marktwering, echter stijgen de kosten in de zorg nog steeds.

Kostenstijging in de zorg.

De kosten in de zorg blijven maar doorstijgen, 2005 is gestart met Diagnose Behandel Combinatie’s (DBC’s). Een ziekenhuis rekenende in 2005 voor een bezoek aan een spoedeisende hulp 143,15 euro.  Wanneer je nu naar een spoedeisende hulp gaat zal de rekening 250 euro zijn. Recentelijk is in de media al opspraak geweest over de zin en onzin van de DBC’s. Het zou namelijk zo zijn dat de ziekenhuizen voor het verwijderen van oorsmeer of het verbinden en onderzoeken van een vinger veel te veel geld vroegen, dit zou met ingang van 2014 moeten veranderen met de komst van de DOT (DBC Onder Transparantie), een verbetering? Wij kunnen niet in een glazen bol kijken dus de toekomst zal het ons vertellen. Tevens speelt ook mee dat de consument “mondiger”  is geworden ten opzichte van voorheen. De patiënt neemt geen genoegen om zonder onderzoek weggestuurd te worden in het ziekenhuis zoals dat vroeger ging. Hedendaags bij een patiënt met buikpijn wordt er laboratoriumonderzoek, urinecontrole een echografie en eventueel nog een röntgenfoto gemaakt, daar vroeg de dokter het af kon met een urinecontrole en zijn / haar ervaring. Deze vorm van defensieve, geprotocolleerde geneeskunde zal dan ook niet helpen in het reduceren van de kosten in de zorg.

Conclusie:

Als we de einstand gaan verrekenen is het zo dat de maandelijkse zorgpremie nagenoeg gelijk is aan 2006, echter de extra kosten van het eigen risico en een vermindering van producten in het basispakket brengt ons in de situatie dat we er niet op vooruit gegaan zijn. Voor de zorgverzekering 201verwachten wij dan ook dat de zorgpremie wederom gaat stijgen en we dus weer een stap verder van 2006 zijn.

De premie is nagenoeg gelijk, een stijging van 5 euro ten opzichte van 2006 is het resultaat van 8 jaar marktwering, buiten de extra kosten van het eigen risico. De kosten van de zorg blijven stijgen mede door de defensieve geneeskunde en de patiënt die meer eisen stelt en geen genoegen neemt te vertrekken zonder diagnose.

 

 

 

Oprichter van ZorgverzekeringWijzer.nl, gespecialiseerd verpleegkundige van beroep. "Een website moet gemaakt zijn voor de patiënt (consument), dat laten we dan ook terugkomen op alle vlakken. Wij volgen al het laatste nieuws op de minuut, en delen dat graag met u!"

Heeft u vragen of tips, u kunt mij bereiken per e-mail.