De manipulatie van de vergelijkingssites.

Manipulatie zorgvergelijkers

Zorgvergelijkers, afgelopen jaren zijn ze als paddenstoelen uit de grond geschoten. De meesten operen uit winstbejag. Wij niet. Dat durf ik met de hand op mijn hart te zeggen.

Ons motief als verpleegkundigen is om de zorg transparanter te maken.  Zonder dat we vooraf die intentie hadden hebben we ons inmiddels tot één van de grootste vergelijkingssites ontwikkeld. Met dat verschil dat wij écht onafhankelijk zijn. Wij doen met zaken met iedere verzekeraar die met ons een fatsoenlijke afspraak wil maken.

Wij vergelijken dus alle aanbieders waar wij de gegevens van ontvangen. En wij werken mee aan het afsluiten van alle verzekeraars. Wij willen wel een bijdrage in de door ons te maken kosten, anders kunnen we gewoon niet blijven bestaan. Er is geen enkele verzekeraar die op wat voor manier dan ook een belang in ons heeft. Dus Rob Koning en ik bepalen wat er gebeurt.

Het stoort ons dat de commerciële vergelijkers de overhand lijken te krijgen.  Er wordt werkelijk met miljoenen aan reclamegeld gesmeten. Dat is onmogelijk op te brengen zonder steun van een verzekeraar of zonder dat zij grote commissies van verzekeraars ontvangen.

Omdat wij in- en uit principe met iedereen zaken willen doen bieden wij verschillende verzekeraars exclusief aan.

Hoe werkt dit dan?

Stel dat je als vergelijkingssite (grotendeels) eigenaar bent van een verzekeraar, dan schroef je de vergoeding die je bij een afgesloten verzekering eist gewoon op naar een  groot bedrag.  Je eist dan bijvoorbeeld 100 euro of meer. Een kleine fatsoenlijke verzekeraar zal weigeren dit te betalen. Maar de moedermaatschappij maakt het niets uit, want het is toch vestzak/broekzak. De vergelijker zegt dan dat ze met iedereen zaken wil doen, maar dat de verzekeraars niet willen (‘voor 100 euro per polis’).

U als lezer van dit schrijven kunt uw steentje bijdragen door dit schrijven te delen. Wij durven het wel aan. Laten we samen de vergelijkers echt onafhankelijk maken.

Wij dagen de journalisten eens een grondige analyse van de resultaten van de uitkomsten bij de verschillende sites te maken!

Frans Kooning

Oprichter van ZorgverzekeringWijzer.nl, gespecialiseerd verpleegkundige van beroep. "Een website moet gemaakt zijn voor de patiënt (consument), dat laten we dan ook terugkomen op alle vlakken. Wij volgen al het laatste nieuws op de minuut, en delen dat graag met u!"

Heeft u vragen of tips, u kunt mij bereiken per e-mail.