Zorgverzekeraars en VNG bereiken akkoord over jeugd-GGZ

Akkoord inkoop jeugd-GGZ

Er is een akkoord bereikt tussen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) over de inkoop van de jeugd-GGZ. Volgens staatssecretaris van Rijn, van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, garandeert dit een zachte landing bij de overdracht van jeugd-GGZ naar de gemeenten.

Vandaag buigt een zeer kritische Eerste Kamer zich opnieuw over de nieuwe jeugdwet. De senaat vreest vooral dat kinderen met een psychiatrische of psychische aandoening bij een overdracht naar de gemeenten niet langer de medische zorg krijgen die ze nodig hebben.

Akkoord zorgverzekeraars en VNG

Het akkoord tussen de VNG en ZN houdt in dat gemeenten vanaf 1 januari 2015 opdrachtgever en budgettair eindverantwoordelijk worden voor de inkoop van de totale jeugd-GGZ. De productstructuur die zorgverzekeraars momenteel hanteren wordt nog tot en met 2017 gehanteerd. Gemeenten gaan zich daarnaast committeren aan het bestuurlijk hoofdlijnenakkoord in de GGZ. Met andere woorden, gemeenten gaan zich inzetten voor de de-medicalisering, de-stigmatisering en ambulantisering. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) houdt een oogje in het zeil. De NZa stelt voor minstens een jaar de prestaties en maximumtarieven vast voor de jeugd-GGZ.

Kennis uitwisselen

Verzekeraars en gemeenten worden verplicht om proactief kennis uit te wisselen binnen de regio. Dit wordt gestimuleerd door een ondersteuningsprogramma onder regie van de gemeenten/VNG waar zowel gemeenten als verzekeraars samen mee starten. Daarnaast wordt er door de VNG een landelijk ondersteuningsprogramma opgericht dat zich richt op het verspreiden van kennis over de GGZ. Dit wordt onder andere bewerkstelligd door een opleidingstraject voor de inkopers en het beschikbaar stellen van capaciteit om de regio’s fysiek met inkoopdeskundigen te ondersteunen wanneer dit noodzakelijk blijkt te zijn.

Adviserende rol zorgverzekeraars

Gedurende dit jaar vervullen zorgverzekeraars een adviesrol voor gemeenten ter ondersteuning van de inkoop voor het volgende jaar. In iedere regio wordt er één zorgverzekeraar aangewezen die deze adviesrol vervult. Deze zorgverzekeraars vergoeden per regio 40 uur advies, uren daarboven zijn voor rekening van gemeenten.

Zachte landing

Door middel van al deze afspraken is het volgens staatssecretaris van Rijn mogelijk om een zachte landing te realiseren zo schrijft hij aan de Tweede Kamer. De inkoopgesprekken zullen op tijd starten wat betekend dat deze voor 1 januari 2015 zijn afgerond. Hierdoor weten de zorgaanbieders en cliënten op tijd waar ze aan toe zijn. Voor aanbieders zijn er geen grote veranderingen te verwachten in de registratie en verwerking.

Weerstand

Naast de kritische houding van de Eerste Kamer komt er ook vanuit andere hoeken weerstand op de plannen. Een aantal zorgorganisaties roept de leden van de Eerste Kamer op om zich sterk te maken voor de rechtspositie van kinderen die gebruik maken van psychische zorg. Volgens hen komt dit recht in de knel door de jeugd-GGZ uit het zorgverzekeringspakket te halen. Door volgend jaar de psychische zorg voor kinderen door gemeenten te laten regelen verdwijnt deze zorg uit de zorgverzekering. Tegenstanders vrezen dat kinderen daarmee niet meer gegarandeerd zijn van goede zorg. De woonplaats bepaalt of, waar en hoe een kind zorg krijgt.

 

Bron: Skipr

Last Updated on 12 februari 2020 by Frans Kooning