Vandaag in de Telegraaf: Stap niet over!

Telegraaf over zorgverzekeringen

 

 

Vandaag een mooie column van mede-eigenaar Wilfred Mooij in de Telegraaf: Vergelijk je zorgverzekering niet! 

Droom lekker verder, blijf verkeerd verzekerd en betaal net iets te veel.

Waar zou je je druk om maken als je binnen een paar minuten iedere maand een paar tientjes netto meer overhoudt? Blijf lekker penny wise en pound foolish. Sluit je aan bij meer dan 90% van de polishouders die niet overstappen. Die zijn toch niet gek, toch?

Wat bezielt die dwazen toch?

Ze willen geen vrijwillig 500 euro hoger eigen risico waarmee ze in ieder geval 250 euro minder premie betalen. Want dan lopen ze het risico dat aan het eind van het jaar blijkt dat ze per saldo wel veel rekeningen zelf moesten betalen

Ze hebben geen kinderen waar dat eigen risico helemaal niet voor geldt. En ze gaan nooit naar de huisarts die trouwens niet onder dat eigen risico valt. Aanvullende verzekeringen hoeven ze ook niet. Zelfs als ze begrijpen dat dat bij aanvullende verzekeringen helemaal geen eigen risico geldt.

Het maakt ze ook niets uit of de kinderen bij de ouder met het de beste dekking worden ondergebracht. Ze betalen de rekeningen zelf. Ook als het verzekerd had kunnen zijn. Bovendien draagt niemand in het gezin een bril of contactlenzen.

Medicijnen? Nee, die gebruikt ook niemand in het gezin. En er zijn ook gelukkig ook geen ADHD’ers. En als er al iemand binnen het gezin medicijnen gebruikt dan betalen zij de eigen bijdrage van het niet vergoede deel van de medicijnen graag zelf. Zelfs als dat in de duizenden euro’s per jaar loopt. Geld is toch helemaal niet belangrijk. Dat is het slijk der aarde!

Daarom betalen ze ook liever niet één euro per maand meer voor een restitutie of zogenaamde vrije keuze zorgverzekering. Dan maakt het namelijk niet uit of de zorgverlener wel of niet gecontracteerd is. Ze laten zich lekker verwijzen naar de dokter die gunstige prijsafspraken met de zorgverzekeraar heeft moeten maken. Wel lekker goedkoop (voor de verzekeraar).

Ze zitten nu gezellig samen op één polis. Die is tien jaar geleden via de werkgever met korting afgesloten. Hoeven ze natuurlijk nooit meer naar te kijken, want er zit korting op. Wat het kost maakt niet uit. Als het maar met korting is.

De kinderen hebben al 2 jaar een beugeltje en dat zal nog wel een paar jaar nodig zijn. Dat de zorgverzekering dat maar twee jaar vergoedt en dan niet meer is helemaal niet meer belangrijk. Daarna betalen ze ook dit liever zelf.

En in het buitenland komen ze nooit. De zorgverzekering betaalt namelijk de kosten tot maximaal het Nederlandse tarief. Binnenkort gaan ze weer lekker met z’n allen op wintersport. Met een beetje geluk worden ze na een ski ongeluk met de helikopter naar de bevriende (van het reddingsteam) private kliniek gebracht die duizend euro per dag meer kost dan het Nederlandse tarief. En dan lekker met het vliegtuig terug.

Waarschijnlijk gaan ze ook nooit naar de tandarts want dat kost ook geld. Ze wachten liever tot het zeer doet of tot ze zodanig uit hun mond stinken dat de omgeving het hoofd afwent als ze uit ademen. Die veelvoud aan kosten die ze dan hebben betalen ze dan heel graag helemaal zelf.

 

 

Ze zijn trouwens ook niet te dik en het interesseert ze dus ook niet dat de aanvullende zorgverzekering bijdraagt aan het afvallen of stoppen met roken. Goede voornemens, ja die maken ze ieder jaar. Ook om toch volgend jaar echt eens goed naar de zorgverzekering te kijken voor 1 januari. Ja, ja, niet dit jaar, maar volgend jaar.

Zorgtoeslag? Ja, ze weten wel dat dat bestaat, maar dat vragen ze ook niet aan. Ze kijken ook niet op de website van de Belastingdienst hoeveel dat is.

En die zorgverzekering betalen ze natuurlijk per maand en niet per jaar. Dan krijgen ze wel 3 % korting maar ze gebruiken die tijd liever om op internet te speuren naar de spaarrekening met de hoogste rente. Dat levert tenminste echt penny’s op.

Wilfred Mooij ffp

 

 

Last Updated on 29 maart 2020 by Frans Kooning

Oprichter van ZorgverzekeringWijzer.nl, gespecialiseerd verpleegkundige van beroep. "Een website moet gemaakt zijn voor de patiënt (consument), dat laten we dan ook terugkomen op alle vlakken. Wij volgen al het laatste nieuws op de minuut, en delen dat graag met u!"

Heeft u vragen of tips, u kunt mij bereiken per e-mail.