NZa tevreden over zorgverzekeraars

NZa tevreden

De zorgverzekeraars spelen een belangrijke maatschappelijke rol binnen het Nederlandse zorgstelsel. De consument kiest een zorgpolis omdat dit verplicht is, maar ook om zorg te krijgen wanneer zij dit nodig hebben. Vanwege de maatschappelijke rol van de zorgverzekeraars hebben zij rechten en plichten waar zij aan gehouden moeten worden, de Nederlandse Zorgautoriteit houdt daar toezicht op, door onderzoeken en acties uit te voeren. Deze zaken zijn vastgelegd in de Zorgverzekeringswet, op basis van het toezicht hierop zijn ze van mening dat veel zaken goed gaan maar dat een aantal punten kunnen verbeteren. In dit artikel zullen wij ingaan op enkele van deze punten.

Verbetering toegankelijkheid van de zorg

“Op grond van de Zorgverzekeringswet moet de zorgverzekeraar ervoor zorgen dat een verzekerde de zorg (natura) of de kosten van de zorg (restitutie), krijgt waar hij behoefte en wettelijke aanspraak op heeft.”

De afgelopen periode ziet de NZa verschillende risico’s hierin verschuilen. Onder meer de te lange wachttijden voor de zorg, de dreigende faillissementen van zorgverleners, en patiëntenstops ten gevolge van omzetplafonds.

Juist hier is de taak van de zorgverzekeraar om dit op te pakken en te voorzien van een betere structuur. Dit zorgt ervoor dat de patiënt de juiste zorg op de juiste plek krijgt op het juiste moment.

Meer voorlichting en preventieve zorg

In 2019 is er besloten dat mensen met gezondheidsrisico’s zich kunnen aanmelden voor programma’s die helpen bij gedragsverandering vanuit het basispakket. Men noemt dit de gecombineerde leefstijlinterventie (GLI),  een vorm gericht op preventieve zorg om kosten op een later moment te reduceren.

Het lijkt erop dat de zorgverzekeraars eind 2019 de contracten hebben afgesloten maar dat de informatieverstrekking nog niet voldoende op orde is naar de consumenten. Zij hebben nu de taak gekregen om hier een plan van aanpak over te schrijven om meer consumenten richting deze gezondere leefstijl interventie cursussen te sturen. Waarbij er uiteraard voor beide partijen profijt is, de consument heeft een gezonder en kwalitatief beter leven, en de zorgverzekeraar en de maatschappij hebben straks minder kosten.

Ontwikkelingen zorgpolissen

De NZa is een voorstander van een overzichtelijk polis aanbod, en streeft dan ook naar een vermindering van het aantal polissen bij de zorgverzekeraars.  De oplossing ligt, wat de NZa betreft, dan ook op het beperken van de toch al sterk op elkaar lijkende polissen binnen dezelfde concerns. Enkele grote zorgverzekeraars bieden vier tot zes polissen aan die nagenoeg uniek zijn en enkel verschillen in de prijs. Om het zorgverzekering vergelijken eenvoudiger te maken wil de NZa dat dit nog meer beperkt gaat worden de komende periode.

Bekendmaking zorgpremie

De consument wordt zeven weken voor het einde van het jaar geïnformeerd over de zorgpremie 2021, normaliter valt dit op 12 november. De afgelopen periode is het voorgekomen, dat vooral de consumenten die schriftelijk geïnformeerd willen worden, te laat deze informatie hebben ontvangen. Dit komt doordat de prijsvechters, vaak tot het laatste moment wachten om de concurrentie nog net voor te zijn. De NZa heeft een uitzondering gemaakt dat deze bekendmaking uiterlijk een dag na bekendmaking schriftelijk mag worden verstuurd en moet arriveren bij de consument.

Afgelopen zorgseizoen hebben wij drie verzekeraars gezien die met een nieuwe polis naar buiten komen. Dit is wettelijk mogelijk maar is zeer zeker niet gewenst volgens de NZa. De zorgverzekeraars zijn hier dan ook op aangesproken, al is dit natuurlijk lood om oud ijzer wat ons betreft.

Vergelijkingswebsites op orde

De NZa heeft tien verschillende vergelijkingswebsites onderzocht de afgelopen periode. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de informatie die wordt verstrekt over het algemeen juist en duidelijk is.

Ook het komende jaar staan wij graag voor jou klaar, heb je vragen omtrent je zorgverzekering of wens je hulp bij het overstappen? Neem dan gerust contact met ons op en wij kijken samen naar de polis die het beste aansluit op jouw wensen.

Het hele rapport is te lezen op: Rijksoverheid

Last Updated on 22 december 2020 by Rob de Graaf

Oprichter van ZorgverzekeringWijzer.nl, gespecialiseerd verpleegkundige van beroep. "Een website moet gemaakt zijn voor de patiënt (consument), dat laten we dan ook terugkomen op alle vlakken. Wij volgen al het laatste nieuws op de minuut, en delen dat graag met u!"

Heeft u vragen of tips, u kunt mij bereiken per e-mail.