Zorgpremie alarm!

Ontvang automatisch bericht indien alle zorgpremies bekend zijn!

Fraude in ziekenhuis moet aangepakt worden door zorgverzekeraar

Fraude in ziekenhuis moet aangepakt worden door zorgverzekeraar

18 mei 2013

De fraude in de ziekenhuizen, waar de laatste tijd veel om te doen is, moet worden aangepakt door zorgverzekeraars. Een patient die niet betaalt, krijgt direct problemen, terwijl de frauderende ziekenhuizenjarenlang ongestoord kunnen frauderen. Dat kan en mag niet meer, zo stelt de Consumentenbond. Daarom moeten zorgverzekeraars de ziekenhuizen direct aanpakken.

RTL Nieuws onthulde vrij recent dat op jaarbasis twintigduizend cosmetische ingrepen worden gedaan die eigenlijk helemaal niet nodig waren.  Daar gaat, volgens het Ministerie van Volksgezondheid, jaarlijks vijftig tot 180 miljoen euro mee verloren. Ook worden behandelingen gedeclareerd die helemaal niet hebben plaatsgevonden en het aantal dagen dat een patiënt in het ziekenhuis ligt, wordt vaak extra opgeschroefd.

Dit kan niet langer volgens de Consumentenbond, die heel veel klachten hierover krijgt. De zorgverzekeraars doen er niets aan. De Consumentenbond vindt dat de verzekeraars niet alleen de nota’s moet vergoeden, maar ook de fraude keihard aanpakken. Zeker in de tijden dat er flink bezuinigd moet worden in de zorg. Zorgverzekeraars zijn op dit moment wel bezig om de nota’s van ziekenhuizen inzichtelijk te maken voor patiënten.

Onlangs trok een gedupeerde aan de bel die een rekening van meer dan duizend euro kreeg voor het verwijderen van oorsmeer. Hij eiste de nota op en die werd ook vergoed door de zorgverzekeraar. Maar het geeft aan dat het tot woede leidt bij de patiënten. Dit is slechts een van de voorbeelden die in de praktijk vaak plaastvinden. Zo gebeurd het ook regelmatig dat een patient voor een dagbehandeling de dag voor de ingreep al wordt opgenomen terwijl ze ook in de ochtend zich kunnen melden op de afdeling. 

Frans Kooning

Oprichter van ZorgverzekeringWijzer.nl, gespecialiseerd verpleegkundige van beroep. "Een website moet gemaakt zijn voor de patiënt (consument), dat laten we dan ook terugkomen op alle vlakken. Wij volgen al het laatste nieuws op de minuut, en delen dat graag met u!" Heeft u vragen of tips, u kunt mij bereiken per Email of Google+.

Reacties op dit bericht

Comment is te kort. Comment is te lang.
Uw naam is verplicht.
Uw emailadress is onjuist.
Verstuur als e-mail Printen Bewaar als PDF

Beste bezoeker van ZorgverzekeringWijzer.nl, uw zorgverzekering vergelijken is bij ons geheel gratis! Dit is mede mogelijk doordat als wij eventuele klanten doorsturen naar sommige verzekeraars wij daar een vergoeding voor krijgen. Wij vragen u daarom om uw adblocker uit te zetten om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van ZorgverzekeringWijzer.nl zodat dit een toegankelijk platform blijft voor iedereen

Via instellingen van uw adblocker kunt u deze uitzetten. Bedankt!

Vergelijking tussen verzekeraars

Maak een selectie uit drie verzekeraars die u naast elkaar wilt plaatsen voor een vergelijking.