Grootste zorgverzekeraars pruttelen tegen standje NZa

Nederlandse Zorgautoriteit

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is door de grootste verzekeraars voor de rechter gedaagd omdat ze  het niet eens zijn met de uitslag van een steekproef waaruit bleek dat zij maar liefst één van de vier klantvragen onjuist hadden beantwoord meldt de Telegraaf. Dit kwam halverwege december naar buiten via diverse media, waaruit bleek dat Zorg en Zekerheid en de Friesland erbovenuit sprongen. Wij hebben hier destijds al een artikel over geschreven welke u kunt teruglezen op: informatie van de zorgverzekeraars onvoldoende.

officiële aanwijzing voor verzekeraars

De verzekeraars hebben van de NZa een officiële aanwijzing (dwingende waarschuwing) gekregen dat zij per vandaag hun functioneren op orde moeten hebben. In plaats van het boetekleed aan te trekken en te communiceren dat zij alles op alles zetten om het klantbelang beter te waarborgen zijn ze een juridische procedure tegen de NZa gestart. Met deze procedure willen de verzekeraars de aanwijzing van tafel krijgen en een dreigende boete voorkomen.

De betreffende verzekeraars hebben samen maar liefst tien miljoen Nederlanders verzekerd, maar zijn volgens de NZa niet in staat om deze klanten fatsoenlijk te bedienen.

Wat heeft de NZa precies gedaan destijds?

De NZa is de toezichthouder in Nederland die kijkt of de zorgverzekeraars en ook de zorgaanbieders kwalitatief goed werk leveren. Je moet ervanuit gaan dat er op tijd goede en betaalbare zorg voor handen is als je dat nodig hebt, dat is hun uitgangspunt.

De NZa heeft meerdere callcenters opgebeld met diverse vragen over de zorgverzekering, vragen met betrekking tot het eigen risico konden vaak zonder problemen worden beantwoord. Gingen de vragen dieper over de wijzigingen van de polisvoorwaarden en huisartskosten dan ging het in veel gevallen al mis. De NZa heeft per direct de waarschuwing gegeven daar dit onderzoek heeft plaatsgevonden tijdens de “overstapperiode” welke overigens nog loopt tot 31 januari, indien u zelf de huidige polis heeft opgezegd voor 31 december.

Update: 12:00 uur, uitspraak rechtbank:

Inmiddels heeft de rechtbank uitspraak gedaan omtrent deze zaak en vinden ze dat de Nederlandse Zorgautoriteit te streng is geweest met het oordelen. Ook zijn ze van mening dat een dergelijk onderzoek uitgevoerd had moeten worden door de toezichthouder zelf en niet door mysteryshoppers die ingehuurd zijn bij derden. De uitspraak is vooral nadelig omdat nu de verzekeraars nu meer tijd krijgen om de calcenters op orde te brengen.

Snel meer nieuws dus! Zodra de rechter een uitspraak heeft gedaan zullen wij u op de hoogte houden van de ontwikkelingen!

 

Last Updated on 10 maart 2020 by Frans Kooning

Oprichter van ZorgverzekeringWijzer.nl, gespecialiseerd verpleegkundige van beroep. "Een website moet gemaakt zijn voor de patiënt (consument), dat laten we dan ook terugkomen op alle vlakken. Wij volgen al het laatste nieuws op de minuut, en delen dat graag met u!"

Heeft u vragen of tips, u kunt mij bereiken per e-mail.