Marketing in de zorg

Marketing in de zorg

Vandaag de dag worden marketing en zorg steeds vaker met elkaar geassocieerd. Dit heeft te maken met het feit dat zorg steeds vaker een keuze is. De zorgorganisaties maken keuzes en stralen duidelijk uit wie ze zijn en waar ze voor staan, maar ook de patiënt en de politiek kiest. Kortom, merkopbouw en marketing is niet alleen waardevol in de zorg, maar door de huidige ontwikkeling ook noodzaak.

Toen in 2006 het nieuwe zorgstelsel werd ingevoerd was de basisverzekering voor de consument het meest merkbaar, verder leek er niet veel veranderd. Maar de laatste jaren zijn de effecten zichtbaarder geworden, denk hierbij bijvoorbeeld aan het toenemende aantal ZBC’s (Zelfstandige Behandelcentra) waar patiënten terecht kunnen voor chirurgie en niet-spoedeisende behandelingen. Een aantal van deze centra heeft al een goede reputatie opgebouwd als bijvoorbeeld ‘uitstekende heupcentra’ waardoor verwijzingen toenemen. Patiënten zijn daardoor bijvoorbeeld bereid om meer te betalen, langer te wachten of verder te reizen.

Een ander voorbeeld is het zorgsturen van zorgverzekeraars; zij kopen behandelingen in grote volumes in bij bepaalde aanbieders en verwijzen vervolgens gericht patiënten door naar die aanbieders. Zorgorganisaties hebben dus een aantrekkelijk profiel nodig om ‘uitgekozen’ te worden.

Om een sterk merk te bouwen in de zorg moet je een aantal principes volgen. Je moet ervoor zorgen dat je merkbaar waardevol bent, dus relevant zijn voor de patiënt (je klant). Als zorgorganisatie moet je goed op de hoogte zijn van de wensen en drijfveren van je patiënten.

Zorg ook voor een duidelijke positionering. Een voorbeeld hiervan is het maken van een keuze voor bijvoorbeeld ‘ouderen een goede oude dag bezorgen’ of ‘mensen zelfverzekerdheid geven alles uit het leven te halen’. Als zorgorganisatie moet je vanuit je positioneringskeuze alles consequent doorvoeren, dan heb je in potentie een sterk merk.

Ook belangrijk is het maken van keuzes en het houden van een duidelijke focus. Dit komt de organisatie ten goede op het gebied van effectiviteit en efficiency en dit levert tevens een goed en duidelijk profiel op op de arbeidsmarkt. Zo trek je de juiste zorgprofessionals aan voor jouw organisatie, en als zij tevreden zijn over hun werkomgeving levert dit weer betere zorg voor de patiënt. En is de patiënt tevreden, dan doe je het als zorgorganisatie ook beter in de selectiecriteria van de verzekeraar.

Last Updated on 28 januari 2020 by Frans Kooning

Oprichter van ZorgverzekeringWijzer.nl, gespecialiseerd verpleegkundige van beroep. "Een website moet gemaakt zijn voor de patiënt (consument), dat laten we dan ook terugkomen op alle vlakken. Wij volgen al het laatste nieuws op de minuut, en delen dat graag met u!"

Heeft u vragen of tips, u kunt mij bereiken per e-mail.