Nederlanders positiever over zorgverzekeraars op Social Media

Positiever over zorgverzekeraars

Nederlanders zijn de afgelopen maanden positiever gaan denken over zorgverzekeraars op Social Media. Zorgverzekeraars en zorgverzekeringen waren de laatste maanden een veelbesproken onderwerp op platformen als Facebook en Twitter. Opvallend is dat, in tegenstelling tot voorheen, de berichten over zorgverzekeraars overwegend positief waren.

Onderzoeksbureaus Porter Novelli en Clipit verzamelde de laatste periode data op Social Media die betrekking had op zorgverzekeraars. Daaruit blijkt dat in het laatste kwartaal van 2013 meer dan honderdduizend berichten werden gedeeld. De online campagnes van zorgverzekeraars zorgden voor drie pieken in de grafiek die aan de hand van de data is samengesteld. De campagnes van Ditzo, Anderzorg en HEMA waren het vorige kwartaal de meest besproken onderwerpen door Nederlandse internetters.

Maar ook zonder de campagnes werd er dit jaar veel gesproken over zorgverzekeraars op Social Media. Met name Univé, Menzis en VGZ kregen, net als vorig jaar, veel aandacht in de berichten op internet. Het grootste verschil met voorheen is dat berichten uitermate positief zijn. Over het algemeen wordt er door Nederlanders vaker geklaag dan lof geuit op het internet. De positieve instelling is hoogstwaarschijnlijk het resultaat van de prijsverlagingen van de zorgpremies.

Voor zorgverzekeraars is het enthousiasme natuurlijk mooi meegenomen. Het is tevens een belangrijk tegengeluid tegen de recente negatieve nieuwsberichten rondom zorgverzekeraars. Deze negatieve berichten gaan met name over de manier waarop zorgverzekeraars hun zorg inkopen. Volgens zorgaanbieders zetten zorgverzekeraars veel druk om zo min mogelijk voor de zorg te hoeven betalen.

Last Updated on 12 februari 2020 by Frans Kooning