VGZ controleert tandartsen

VGZ controleert tandartsen

Tandartspraktijken gesnapt op indienen van hoge declaraties

Uit een onderzoek van zorgverzekeraar VGZ blijkt het dat een aantal tandartspraktijken er een potje van maken met het indienen van declaraties. Zorgverzekering VGZ nam 7.000 tandartspraktijken onder de loep. Uit het onderzoek kon worden opgemaakt dat 55 tandartspraktijken bedragen boven het gemiddelde declareerden aan de verzekeraar.

Dit is een probleem voor de patiënten die bij VGZ verzekerd zijn omdat er jaarlijks voor iedere patiënt een bepaald budget voor de tandarts opzij gelegd wordt. Wanneer sommige tandartspraktijken ruim boven het gemiddelde declareren, zal dit potje van de patiënt sneller leeg zijn waardoor de patiënt uiteindelijk meer zelf zal moeten betalen.

De zorgverzekeraar is inmiddels in gesprek gegaan met de 55 tandartspraktijken die meer dan het gemiddelde declareren om een verklaring te vinden voor de hoge declaraties. 11 tandartspraktijken waren niet in staat om aan de zorgverzekeraar uit te leggen waarom de declaraties hoger dan het gemiddelde lagen en om deze reden heeft VGZ besloten om dit geld terug te eisen.

Twee tandartspraktijken wilde echter niet een uitleg geven of in gesprek gaan met VGZ. VGZ heeft daarop besloten om alle patiënten die bij één van deze twee tandartspraktijken zijn ingeschreven per brief op de hoogte te stellen van de gang van zaken en aan te bieden om hen over te plaatsen naar een andere tandartspraktijk.

Maar dat is nog niet alles. Achmea zal binnenkort ter controle een aantal brieven aan patiënten de deur uit sturen. Patiënten van tandartspraktijken waar het aantal declaraties en de hoogte van de declaraties argwaan wekken worden gevraagd of de gedeclareerde behandelingen destijds zijn uitgevoerd. Vorig jaar heeft Achmea ca. een miljoen euro van tandartspraktijken teruggeëist omdat niet bewezen kon worden dat de behandeling uitgevoerd waren of te hoog waren.

Last Updated on 5 februari 2020 by Frans Kooning

Oprichter van ZorgverzekeringWijzer.nl, gespecialiseerd verpleegkundige van beroep. "Een website moet gemaakt zijn voor de patiënt (consument), dat laten we dan ook terugkomen op alle vlakken. Wij volgen al het laatste nieuws op de minuut, en delen dat graag met u!"

Heeft u vragen of tips, u kunt mij bereiken per e-mail.