Zorgverzekeraars gaven meer uit aan reclamecampagnes

Zorgverzekeraar reclamecampagne

De Nederlandse zorgverzekeraars hebben vorig jaar 15% meer uitgegeven aan het werven van nieuwe klanten door middel van reclamespotjes. In totaal bedragen de totale uitgaven 59 miljoen euro. Uit de laatste cijfers blijkt dat ongeveer 1,1 miljoen Nederlanders dit jaar zijn overgestapt naar een andere zorgverzekeraar.

Ondanks dat de zorgverzekeraars eerder zijn begonnen met adverteren en meer hebben uitgegeven was het aantal overstappers lager dan verwacht. In de jaarwisseling van 2012 naar 2013 stapte nog 1,2 miljoen Nederlanders over naar een andere zorgverzekeraar.

Televisie blijft belangrijkste medium
Dat er minder Nederlanders zijn overgestapt dan verwacht kan verschillende redenen hebben. Zo is de zorgpremie dit jaar opnieuw gedaald waardoor de noodzaak om over te stappen minder is. Daarnaast zijn sommige verzekerden bang om geweigerd te worden bij een andere zorgverzekeraar. Ondanks het feit dat steeds meer via internet gaat, blijft televisie nog steeds de belangrijkste manier van adverteren voor zorgverzekeraars. Van het budget van 59 miljoen euro werd meer dan de helft uitgegeven aan TV spotjes terwijl minder dan 10% naar internetreclames ging.

Kan het ook anders?
De zorgpremie zal hoger liggen dan dit jaar. Gezien het matige succes van de reclamecampagnes is het goed mogelijk dat zorgverzekeraars komende overstapperiode voor een andere aanpak zullen kiezen. Wie het afgelopen jaar al een andere weg insloeg is zorgverzekeraar Ditzo. De verzekeraar besloot het afgelopen jaar geen geld uit te geven aan Tv-reclame maar om een donatie te doen aan het kankeronderzoek van René Bernards, verbonden aan het Antoni van Leeuwenhoek. Voor iedere keer dat een consument de commercial op de website bekeek, doneerde Ditzo een euro aan het kankeronderzoek. Voor iedere keer dat de video gedeeld werd, doneerde de verzekeraar 2 euro. In totaal doneerde Ditzo het maximale bedrag van 1 miljoen euro. De video-oproep van John de Wolf werd op YouTube meer dan 860.000 keer bekeken en er gingen ruim 20.000 tweets rond op Twitter.