Zorgverzekeraars spenderen 72 miljoen aan reclamekosten

Marketingkosten zorgverzekeraars

De zorgverzekeraars hebben het afgelopen jaar voor 72 miljoen euro aan kosten gemaakt voor reclame uitingen. Dit komt neer op 25% meer dan in 2013, het grootste gedeelte is naar de televisiereclame gegaan (36 miljoen euro). Het overige gedeelte ging vooral op aan online advertising.

Meer uitgaven meer klanten?

Nee, integendeel blijkt uit het onderzoek van BS Health Consultancy, sterker nog de zorgverzekeraars die het minste hebben uitgegeven aan de marketingkosten hebben de meeste verzekerden gewonnen. De gemiddelde premie die de zorgverzekeraars hebben uitgegeven aan reclame komt neer op € 4,30 euro per verzekerde.  Juist de zorgverzekeraars die tot € 12,- per verzekerde hebben uitgegeven lijken de verliezende partij in deze ronde.

Meer budgetpolissen afgesloten in 2014

Een ander opvallend detail is dat ondanks alle waarschuwingen om vooral niet aan de keuzevrijheid te komen lijken de consumenten zich tot te laten verleiden door de goedkope prijs van een budgetpolis. Uit het onderzoek blijkt dat de budgetpolis en de restitutiepolis zijn gestegen ten nadelen van de naturapolis, zie tabel:

Overzicht zorgpolissen 2015

 

Voor meer informatie over de budgetpolis lees: Wat is een budgetpolis

Minder stijging nominale zorgpremie

Aanvankelijk werd er gedacht dat de nominale zorgpremie zou stijgen naar € 110,- op jaarbasis. De daadwerkelijke stijging betreft slechts € 60,- wat neerkomt op een kleine stijging van 5%. Wat de verwachtingen zijn van de nominale premie dit jaar is nog niet bekend, dit zal bekend gemaakt worden op “prinsjesdag” ofwel 15 september 2015, mits het niet eerder naar buiten lekt.

Ook op de hoogte blijven van alle plannen van de zorgverzekering 2016? Blijf ons volgen zowel op de website als via social media en mis niets!

Bron: BShealth

Last Updated on 4 maart 2020 by Frans Kooning

Oprichter van ZorgverzekeringWijzer.nl, gespecialiseerd verpleegkundige van beroep. "Een website moet gemaakt zijn voor de patiënt (consument), dat laten we dan ook terugkomen op alle vlakken. Wij volgen al het laatste nieuws op de minuut, en delen dat graag met u!"

Heeft u vragen of tips, u kunt mij bereiken per e-mail.