Zorgorganisaties laten kansen social media onbenut

Zorgorganisaties social media

Adviesbureau Transmissie en communicatiebureau Room8 publiceerde deze week #gezondcommuniceren2014, een landelijk onderzoek naar de inzet van social media onder een brede selectie van zorg- en welzijninstellingen.

Zij vroegen 86 organisaties naar hun gebruik van social media, wat versturen ze? Hoe vaak? En waar lopen ze tegen aan? Zorgverzekeringwijzer.nl zet de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek voor u op een rijtje.

Social media accounts

Iets meer dan 70% van de organisaties heeft een social-media-account. Het merendeel van de organisaties met een account betreft de middelgrote organisaties (21 tot 50 medewerkers). Van de kleine organisaties maakt slechts 46% gebruik van social media.

Social media gebruik

Ruim de helft (57%) van de organisaties maakt gebruik van social media met als doel het verspreiden van informatie over de organisatie. Dit kan worden onderverdeeld in interne communicatie, PR-doeleinden en het delen van algemene informatie. Social media inzetten voor het werven van nieuwe klanten wordt slechts door 14% van de organisaties toegepast.

Polulaire social media

De social media platforms Facebook en Twitter worden het meest gebruikt door de zorg- en welzijnsorganisaties. Deze worden gevolgd door LinkedIn en YouTube. Het meest populaire medium, Facebook, wordt voornamelijk gebruikt voor het versturen van nieuws uit de organisatie (56%) en informatie over de organisatie en dienstverlening (20%). Vacatures worden bijna alleen verspreid via LinkedIn. Opvallend is dat er via geen enkel medium branchegerelateerd nieuws op grote schaal wordt gedeeld.

Richtlijnen en strategie

Iets minder dan 40% van de organisaties maakt gebruik van een strategie voor het social media gebruik. Iets minder dan 30% heeft wel een strategie maar vindt deze voor verbetering vatbaar. Richtlijnen voor medewerkers zijn echter belangrijker voor de zorg- en welzijnsorganisaties. Iets minder dan tweederde van de organisaties (61%) hanteert deze en nog eens 11% heeft ook richtlijnen maar vindt deze voor verbetering vatbaar.

Interactie met de doelgroep

Bijna 90% van de organisaties met één of meer accounts is minimaal één keer per week actief op social media. Een kwart van de zorg- en welzijnsorganisaties is dagelijks actief. Interactie met andere gebruikers komt voor bij 39% van de organisaties. Eenvijfde van de organisaties reageren wel op andere gebruikers maar anderen reageren niet op hun eigen berichten. Iets meer dan een kwart van de organisaties ontvangen wel reacties van anderen maar reageren hier zelf niet op.

Toekomstplannen

Momenteel beperkt tijd en budget voor 70% van de organisaties het gebruik van social media. Wel onderschrijven de zorgorganisaties de noodzaak van social media. Iets minder dan de helft van de organisaties (41%) is van plan om in 2014 het social media gebruik te intensiveren. En nog eens 10% zegt er dit jaar mee te willen gaan starten.

Ook Zorgverzekeringwijzer.nl is te vinden op Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+!

 

Benieuwd naar het volledige rapport? Dit kunt u hier aanvragen.

 

Last Updated on 24 februari 2020 by Frans Kooning