Verzekerden meer inspraak bij verzekeraars

inspraak verzekeraars

Regelmatig zien we klachten van consumenten bij de verzekeraars, wat mogelijk kan leiden tot het feit dat ze daardoor een overstap maken naar een andere zorgverzekeraar. Afgelopen week is er in de kamer een wetsvoorstel aangenomen, waardoor de consument hier meer eisen kan stellen aan de verzekeraar, op het gebied van zorginkoop en kwaliteit.

Binnenkort zullen er, in samenwerking met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), nieuwe regels worden opgesteld, hoe de verzekeraars zich moeten gedragen richting patiëntenorganisaties, als ook het individu die gehoord moet worden, indien deze inspraak willen hebben in bepaalde zaken omtrent de zorg die de zorgverzekeraar levert.

Wat gebeurt er op dit moment met je klacht?

Tot dusverre bestond er de mogelijkheid dat je een klacht kon indienen bij de verzekeraar, indien je graag een andere behandeling wenste of het ergens niet mee eens was. Zij zullen te allen tijde reageren op de door jouw ingediende klacht. Ben je met dit antwoord niet tevreden dan kun je je wenden tot de NZa. Ben je na het horen van de uitleg van de NZa en de reden waardoor je klachten eventueel niet gehoord gaat worden nog niet tevreden, kun je je wenden tot de SKGZ. Op de pagina: klachten over je zorgverzekeraar, staat stapsgewijs beschreven wat je kunt verwachten en wie  je op welke wijze kunt bereiken.

Overstappen naar een andere zorgverzekeraar

Uiteindelijk kun je, als het nieuwe zorgseizoen begint, weer starten met je zorgverzekering vergelijken. Daarmee kun je wellicht afscheid nemen van een vervelende periode, indien je er niet uit bent gekomen met je oude zorgverzekeraar. Wel is het een goede zaak om vooraf te controleren of hetzelfde probleem zich niet weer voor gaat doen bij je nieuwe zorgverzekeraar, veelal hanteren zij dezelfde voorwaarden omtrent bepaalde zaken. Voor nu is het wachten tot 12 november 2019, op dat moment begint het nieuwe zorgseizoen en kun je weer overstappen voor de zorgverzekering 2020.

Heb je vragen of wil je meer informatie over het overstappen naar een andere zorgverzekeraar, neemt dan gerust even contact met ons op via email.

 

Oprichter van ZorgverzekeringWijzer.nl, gespecialiseerd verpleegkundige van beroep. "Een website moet gemaakt zijn voor de patiënt (consument), dat laten we dan ook terugkomen op alle vlakken. Wij volgen al het laatste nieuws op de minuut, en delen dat graag met u!"

Heeft u vragen of tips, u kunt mij bereiken per e-mail.

Reacties op dit artikel (0)

Er zijn momenteel nog geen reacties.

Geef een reactie