Vergoeding psychologische hulpverlening
Wanneer is psychologische hulp nodig?
Veel personen in Nederland hebben weleens te maken gehad met bijvoorbeeld een maatschappelijk werker of een psycholoog om psychologische hulp te ontvangen. De personen die er nooit eerder mee te maken hebben gehad, zien dit voor zich als een patiënt die plaatsneemt op een speciale sofa en zich vervolgens helemaal moeten laten gaan. In bijna geen enkele praktijk wordt er echter gebruik gemaakt van een sofa, maar zit men gewoon samen aan een tafel het gesprek te voeren.
Wat hoort er bij psychologische hulpverlening?
Een persoon die psychologische hulp wilt ontvangen, hoeft geen uitgebreide stoornis te hebben om hulp aangeboden te krijgen van een psycholoog. Veel personen denken dat ze ‘gek’ moeten zijn alvorens ze hulp kunnen ontvangen, dit is dus helemaal niet het geval. Wel is het mogelijk dat je eerst met je huisarts en/of de praktijkondersteuner een behandeling start. Indien noodzakelijk, zullen deze een verwijzing geven naar een psycholoog. Het dagelijkse leven van een patiënt neemt vaak al zeer grote vraagstukken met zich mee waar de patiënt vaak niet zelf uit kan komen. Een patiënt kan dan ook al een afspraak maken, om enkel deze vraagstukken te bespreken. Daarnaast kan de patiënt ook een afspraak maken wanneer hij wat aandacht en een duwtje in de rug nodig heeft, of om gewoon op een vertrouwde en veilige manier zijn verhaal te doen. Andere voorbeelden waarvoor psychologische hulp kan worden ingeschakeld is:
- Een depressie
- Diagnostiek
- Een burn-out
- Werk gerelateerde problemen en ontwikkelingen
- Tobben of piekeren
- Angsten en fobieën
- Verlegenheid, assertiviteit en communicatie
- Eenzaamheid of arm in contacten
- Schuldhulpverlening
- Jeugdtrauma’s of rouwverwerking
- Echtscheiding met of zonder kinderen
- Relatietherapie of huwelijksproblemen