Budgetpolishouders, word toch wakker!

budgetpolis

Recentelijk is uit onderzoek gebleken dat er nog steeds een groot deel van de Nederlanders beschikt over een budgetpolis. Het staat een ieder natuurlijk vrij te kiezen voor welke polis zij gaan maar nu blijkt ook uit recent onderzoek dat dit puur is gedaan op basis van de lage zorgpremie. Maar zijn ze zich bewust van de lage vergoeding bij niet gecontracteerde zorg? Totaal niet, zo blijkt nu uit het onderzoek!

Hoe zit de onbewuste budgetpolishouder eruit?

Het signalement waaraan deze houders voldoen zijn het meest, de hoogopgeleide mannen*, die al meerdere jaren dezelfde polis hebben en in het verleden zijn overgestapt vanwege de lage kosten van de zorgpremie.  Al moeten we bekennen dat het aantal mannen en vrouwen bijna gelijk was 53%  om 47%.

Wat zij ook doen, en daar gaat het fout, is dat slechts 13% geen gebruik maakt van de zorg. Ok, dus je kiest een zorgpolis met een zeer beperkte keuze vanwege de lage premie maar je maakt wel gebruik van zorg? Dit met het risico dat je daadwerkelijk veel meer moet bijbetalen vanwege niet gecontracteerde zorg bij het kiezen van een dergelijke budgetpolis? Je zou verwachten dat de, vooral hoogopgeleide mensen, deze bewuste keuze hebben gemaakt op basis van een goede risico inventarisatie, maar het blijkt puur om de prijs te gaan.

We zullen hem nog sterker stellen, in het onderzoek dat is gedaan onder de bijna 15.000 consumenten zijn er 10.805 naar het ziekenhuis gegaan. Daarvan heeft 48% moeten bijbetalen voor de zorg die zij in het ziekenhuis hebben ontvangen. 39 % van deze groep moest dus betalen voor de zorg omdat de zorgverzekeraar deze kosten niet heeft vergoed. Nog eens 62% van deze groep had geen flauw benul dat ze dit moesten betalen, kortom, voor die paar euro extra per maand hadden ze dit kunnen voorkomen!

Welke budgetpolissen zijn er op dit moment?

Budgetpolis is, indien de vergoeding bij niet gecontracteerde zorg lager is dan 75% van de kosten. Dat is bij de volgende polissen van toepassing:

  • CZdirect (Natura Direct)
  • CZ Zorgbewustpolis (Natura Select)
  • CZ Just (Natura Just)
  • Ruime Keuze (iptiQ)
  • Menzis Basis Voordeling
  • Anderzorg Basis

Maar wat er wellicht nog meer aan de hand is, is dat sommige andere aanbieders een beperkte contracteergraad hebben. Daar waar je wel meer of gelijk aan de 75% vergoeding ontvangt bij niet gecontracteerde zorg, kun je bij een aantal polissen toch ook vreemd uitkomen. Er zijn namelijk 4 polissen waarbij de contracteergraad van medisch specialistische zorg niet eens boven de 56% uitkomt, wat betekent dat je toch soms echt wel veel meer kilometers moet maken alvorens je terecht kunt voor de zorg die je wenst. Dit is het geval bij de volgende polissen:

  • Gewoon Zekur (43% van de ziekenhuizen gecontracteerd)
  • Zilveren Kruis Basis Budget (56% van de ziekenhuizen gecontracteerd)
  • Ziezo Selectief (56% van de ziekenhuizen gecontracteerd)
  • Pro life Principe Polis (56% van de ziekenhuizen gecontracteerd)

Uit onderzoek is gebleken dat de mensen die deze polis hebben, en woonachtig zijn in: Waddeneilanden, de kop van Friesland / Groningen en het zuidelijkste deel van Zeeland 20 minuten tot wel een uur meer reistijd maken dan wanneer zij een polis hebben waarvan de zorgverzekering wel een volledige contractering heeft.

Wat is ons advies?

Wijzig voor de zorgverzekering 2021 zo snel mogelijk van één van bovenstaande polissen! Wij zeggen niet dat de maatschappijen verkeerd zijn, sterker nog, soms hebben ze hele goede polissen met een prima dekkingsgraad! Maar indien je dus één van de bovenstaande polissen in het bezit hebt, stap dan over! Voor een paar euro meer per maand scheelt het je dus aanzienlijk in reistijd en ook in de kosten, daar blijkt dat slechts 13% van de groepen geen gebruik maakt van de zorg en de rest dus wel!

Vanaf 13 november kun je weer starten met je zorgverzekering vergelijken!

bron: Tweede Kamer stukken

Last Updated on 20 december 2020 by Rob de Graaf

Oprichter van ZorgverzekeringWijzer.nl, gespecialiseerd verpleegkundige van beroep. "Een website moet gemaakt zijn voor de patiënt (consument), dat laten we dan ook terugkomen op alle vlakken. Wij volgen al het laatste nieuws op de minuut, en delen dat graag met u!"

Heeft u vragen of tips, u kunt mij bereiken per e-mail.