Een klacht over je zorgverzekeraar?

Heb je een klacht over je zorgverzekeraar? Dat is een vervelende situatie, want dit wil je eigenlijk altijd wel voorkomen. Echter is het helaas niet onmogelijk, er zijn talloze voorbeelden te bedenken waarover je zou kunnen verschillen van mening met je verzekeraar. Of het nou gaat om een verschil van mening in de uitbetaling van een ingestuurde declaratie, of een wijziging in de polisvoorwaarden welke je wellicht hebt gemist bij het afsluiten. Het is altijd verstandig om als eerste de klachtenfunctionaris van je zorgverzekeraar aan te schrijven om te zien waar nou precies het probleem ligt. Zij zullen je ten alle tijden te woord staan, want ook voor jou geldt; de klant is koning.

Mocht je na de uitleg van je zorgverzekeraar nog steeds niet tevreden zijn, of is het probleem nog niet opgelost, dan zijn er twee mogelijkheden waar je gebruik van kunt maken op dit moment:

  • Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)
  • Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeraars (SKGZ)

Nederlandse Zorgautoriteit

De NZa heeft een informatielijn waar je terecht kunt met vragen over je zorgverzekering, o.a: de uitvoering van de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en de Wet marktordening gezondheidszorg (WMG). Heb je dus vragen over je polisvoorwaarden, declaraties en de informatieverstrekking van je zorgverzekeraar, moet je bij hen zijn. Zij zijn bereikbaar via het telefoonnummer: 088-7708770 (lokaal tarief) of via email: info@nza.nl

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeraars

Bij deze stichting kun je aankloppen, indien er echt problemen zijn met je verzekeraar, nadat je klacht niet is verholpen door de klachtenfunctionaris van de zorgverzekeraar. Alle zorgverzekeraars zijn bij deze stichting aangesloten. Je dient wel bewijs te leveren dat jezelf hebt geprobeerd om de klacht op te lossen (schriftelijk bewijs). Indien je hier contact mee opneemt dan zal de ombudsman kijken naar een bemiddeling tussen beide partijen. Heeft dit niet het gewenste resultaat, dan gaat de vraag naar de geschillencommissie. De uitspraak is bindend en hier dienen jij en de zorgverzekeraar zich aan te houden. Voor een dergelijke procedure zijn wel kosten verbonden namelijk  € 37,-. Je dient er rekening mee te houden dat een dergelijke procedure maximaal 2 maanden tijd in bestek neemt. De SKGZ is te bereiken op het telefoonnummer: 088-9006900 (lokaal tarief) of vul het klachtenformulier in op de website: www.skgz.nl

 

klacht over uw zorgverzekeraar