Kan je de zorgverzekering niet meer betalen?

Als je de zorgverzekering niet meer kan betalen, is het belangrijk om hier zo snel mogelijk actie op te ondernemen. Het is natuurlijk een vervelende situatie, maar je staat er niet alleen voor! De zorgverzekeraars zijn bereidwillig om met je mee te denken hoe je problemen kunt voorkomen.

Welke stappen moet je ondernemen:

Stap 1: Neem direct contact op met je zorgverzekeraar, deze kunnen in veel gevallen samen met je kijken naar een oplossing voor je problemen. Zij staan bijna altijd open voor het treffen van een regeling. Zij zien ook liever een goed plan, dan dat je alles laat oplopen en uiteindelijk wordt aangemeld als wanbetaler. Uiteindelijk betaal je dan veel meer aan kosten dus zorg ervoor dat het niet zover komt!

Stap 2: Bekijk alternatieven, hoe kun je de zorgpremie alsnog betalen, krijg je bijvoorbeeld al zorgtoeslag?

Wat gebeurt er als je de zorgverzekering niet meer kan betalen?

Het is gelukkig niet zo dat als u één keer niet op tijd kunt betalen, u aangemeld wordt als wanbetaler. Dit gebeurt na 6 maanden betalingsachterstand. Hieronder ziet u welke fases er gelden indien er een betalingsachterstand is onstaan.

  • Fase 1: Herinnering van je zorgverzekeraar dat de zorgpremie van de betreffende maand nog niet is ontvangen en of je deze zou willen betalen. Het termijn dat hier voor staat is ongeveer 21 dagen. Kan je hier niet aan voldoen, dan zal de zorgverzekeraar je een aanmaning sturen, let op hier kunnen al extra kosten voor berekend worden en eventuele aanvullende verzekeringen kunnen worden stopgezet. Ook geeft de zorgverzekeraar in deze brief aan dat je contact moet opnemen indien je dit niet kan betalen, ze kijken dan samen naar een betalingsregeling.
  • Fase 2: Twee maanden, nadat je de eerste aanmaning hebt ontvangen, krijg je nogmaals de vraag vanuit de zorgverzekeraar of je de rekening kan en wil betalen. Ook bij deze brief zit vaak een addendum waarin staat wat je kan doen als je schulden hebt.
  • Fase 3: Vier maanden, na de eerste aanmaning, ontvang je de laatste brief van je zorgverzekeraar. Hierin staat wederom benoemd hoe je contact kan opnemen en wat je kunt doen om samen naar een oplossing te kijken. Hier zal ook in staan dat indien je de zorgverzekering niet kan of wil betalen, je na zes maanden zal worden aangemeld als wanbetaler bij het CAK.
  • Fase 4: Je wordt na zes maanden aangemeld als wanbetaler bij het CAK, dit kan veel (nadelige) gevolgen hebben, dit lees je verder in het volgende stuk.

Ben je aangemeld als wanbetaler?

Probeer dit echt ten alle tijden te voorkomen! Er zijn talloze oplossingen vanuit de zorgverzekeraars om hier niet voor in aanmerking te komen. De gevolgen van de titel “wanbetaler” kunnen dan ook fors zijn en ook altijd duurder! Hieronder een opsomming van de gevolgen:

  • Je blijft ten alle tijden bij dezelfde zorgverzekeraar, echter betaal je fors meer, lees: € 175,20 per maand  (2025). Dit voor enkel het basispakket van de zorgverzekering! De aanvullende verzekeringen zullen worden geannuleerd.
  • Je kan je zorgverzekering vergelijken, alleen is dit volstrekt zinloos daar geen verzekeraar je accepteert.
  • Je blijft de “duurdere” premie betalen, totdat je ook je betalingsachterstand volledig hebt afgelost.Betaal je alsnog niet, dan zal het CAK via het CJIB beslag kunnen leggen op je salaris of uitkering.

Ben je van mening dat je ten onrechte bent aangemeld als wanbetaler? Neem dan contact op met je zorgverzekeraar of het CAK.

Wanneer kun je weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar?

Op het moment dat je schulden volledig zijn afgelost bij de zorgverzekeraar, inclusief de extra kosten en / of rente.

Kortom, zorg ervoor dat je afspraken maakt met de zorgverzekeraar indien je de zorgpremie niet meer kan betalen. Zij kunnen en willen jou graag helpen want je staat er niet alleen voor.